Godnatt-knapp i sovrummet (ESP8266)

Här kan man starta en egen tråd för sitt stora eller lilla projekt, för att få inspiration, beröm, hjälp om man kör fast etc.
Användarvisningsbild
hanpa

Godnatt-knapp i sovrummet (ESP8266)

Inläggav hanpa » tor 12 apr 2018, 16:56

Lite udda kanske men om man har hemautomation kan man vilja släcka ner all belysning etc när man går och lägger sig. Då jag inte gillar röststyrning och heller inte batterilösningar så designade jag en anordning jag sätter på sängstolpen. När jag trycker på knappen så skickas information till servern via MQTT och beroende på vilken typ av tryckning det är så kan olika saker utföras. Just nu har jag den bara för att tända och släcka fönsterbelysningen vid behov. Den går på tid/ljus helatomatiskt men lägger man sig tidigt så är det praktiskt att släcka från sängen. En knapp på sängstolpen är lätt att nå men är inte i vägen.

Elektroniken är en Wemos D1 mini (ESP8266). Den sitter i en låda under sängen och så går den en sladd till den 3D-printade enheten där det sitter en knapp och även en lysdiod. Lysdioden lyser upp om informationen går fram till servern, bra med återmatning. Lysdioden på Wemos:en lyser också upp. Sen har jag satt en summer i lådan med Wemosen för framtida bruk.

Lysdioden lyser svagt grönt hela tiden för att visa att enheten har kontakt med servern. När man trycker lyser den upp starkare en kort stund för att visa att informationen gått fram, ifall man inte skulle märka det ändå.

Så här ser det ut vid provmontering. Den mindre lådan ligger sen under sängen.

Skärmavbild 2018-04-12 kl. 16.53.54.png
Skärmavbild 2018-04-12 kl. 16.53.54.png (947.61 KiB) Visad 26 gånger

Demofilm:

https://www.youtube.com/watch?v=DD2fYZDN_9c

Återgå till "Egna projekt"