Larmpanel (ESP8266)

Här kan man starta en egen tråd för sitt stora eller lilla projekt, för att få inspiration, beröm, hjälp om man kör fast etc.
Användarvisningsbild
hanpa

Larmpanel (ESP8266)

Inläggav hanpa » mån 04 sep 2017, 20:29

Jag vill ha en generell visning av att något har hänt som jag behöver veta om. En typisk larmpanel har fasta lampor med textfält som beskriver vad lampan står för. En avancerad kan ha en textdisplay. Jag har lite andra behov än en traditionell larmpanel för jag vill blanda lite olika viktiga funktioner på samma panel. Jag vill kunna se samma saker om jag inte är hemma så därför passar det bra att ha själva textdelen separat. Så här är mitt upplägg, det kan ändras då det är ett pågående och nyss uppstartat projekt.

Jag använder en NeoPixel Stick. Det är en stapel med 8 RGB-lysdioder som kan lysa väldigt starkt och som kan adresseras individuellt. Jag har satt den i en lampa från IKEA, DRÖMHUS. Jag använder en Wemos D1 mini (ESP8266) för att styra lysdioderna via MQTT.

Skärmavbild 2017-09-04 kl. 19.26.02.png
Skärmavbild 2017-09-04 kl. 19.26.02.png (301.33 KiB) Visad 989 gånger

Jag har två typer av meddelanden:

• För att styra överordnad mod
  • För att styra resp. lysdiod

Den överordnade moden är till för att skilja mellan följande:

• Normal visning när någon är hemma
  • Att larmet är på, ska synas extra tydligt genom frostade glaset i min ytterdörr. Då finns ingen anledning att visa något annat förrän det är avlarmat
  • Att larmet löser ut, ännu tydligare

Ovanpå detta har jag visning av att enheten inte har kontakt med nätverket/MQTT-brokern, samt att inga data kommit på en viss tid, vilket kan tyda på att servern är nere eller att det är något fel med lokala nätverket.

När den normala visningen används så vill jag blanda några vanliga fall med fasta lysdioder och färger/blinkmönster, med en allmän visning av avvikelser och fel i utrustningen eller mjukvaran, sådant som är onormalt alltså. De fasta ska kunna visas parallellt, de är inte så många så 8 lysdioder räcker. Räcker de inte finns det plats med en rad till i "fönstret" på huset. De här har jag just nu:

• Post i brevlådan, blinkar snabbt grönt. När lådan öppnas för tömning släcks det automatiskt.
  • Tvättmaskinen är klar, blinkar långsamt blått. Släcks då det kvitteras via knapp i tvättstugan där elektroniken för att hålla koll på tvättmaskinen finns.
  • Soptunnan ska ställas ut, en viss dag varannan vecka. Kvällen innan lyser det gult med fast sken så att man ska se det. På morgonen samma dag som tunnan ska tömmas blinkar det gult. Man behöver inte kvittera, det gör inte så mycket om det lyser fast man ställt ut tunnan. Eller så för jag in någon kvittering, manuellt eller automatiskt, senare.

Och så den generella övervakningen av sådant som är onormalt. Då har jag följande (bägge kan visas samtidigt):

• Blinkar rött snabbt om något onormalt finns som behöver tittas på
  • Lyser orange med fast sken om det varit något tidigare men som nu är normalt. Tanken är att man efteråt ska kunna se vad det var och sen rensa bort den visningen

Exempel på sådant som är onormalt som jag har koll på:

• Ingen kontakt med garageportstyrningen, dvs oklart om garageporten är öppen eller stängd
  • Garageporten har varit öppen längre än en viss tid, glömt att stänga?
  • Inga värden från elmätaren på en viss tid
  • Inga värden från vattenmätaren på en viss tid
  • Misstänkt vattenläckage
  • Inga värden från någon av mätarna av temperatur och luftfuktighet
  • Strömavbrott i något rum (men inte totalt, har just nu ingen reservkraft för visningen men jag får SMS/push till mobilen/klockan också)
  • Avbrott i Internet (fiber eller 4G)
  • Avbrott i SMS-funktionen (loop-test fallerar)

Förutom detta skickas även SMS/push och röstmeddelande som man kan höra om man är hemma. Blinkningen är ett komplement till sådant eftersom man inte alltid märker om man får ett meddelande på mobilen/klockan. För uppföljning skapas även loggfiler med allt som hänt och med kompletterande information för felsökning.

Demovideo på några blinkningar, soptunnan ska ställas ut (gult fast) och tvättmaskinen är klar (blinkar blått).

https://www.youtube.com/watch?v=I7_KTB92mGs

Lite suddigt men så här är principen för att det blinkar rött för att visa att något är onormalt, och samtidigt under den röda lyser det orange med fast sken som visar att något annat också varit onormalt tidigare men som läkt.

https://www.youtube.com/watch?v=iUk73E7YwhY

Tanken är att jag ska ha en app på iPhone och Apple Watch så att jag kan kolla vad det är som är onormalt. Det ska gå att kvittera de som läkt, så att de inte visas längre (och den orangea med fast sken slutar lysa). Här är några exempel på hur det kan se ut med testlarm som jag kan aktivera och sen rensa bort de gamla. De riktiga larmen har förstås längre texter som förklarar vad som är fel. Övervakningen görs av diverse script på servern som styr visningen via panelen och sammanställer listor att visa. Ska göra en mer avancerad app längre fram. Kommer att ha knappar för testmeddelanden för om man inte är hemma på länge kan det ju vara intressant att testa ibland om systemet fungerar som det ska. Ev. gör jag en simulerad visning av lysdioderna även i appen.

Två aktiva larm:
Skärmavbild 2017-09-04 kl. 20.14.49.png
Skärmavbild 2017-09-04 kl. 20.14.49.png (67.38 KiB) Visad 989 gånger

Det första försvann för att något gjordes eller att det självläkte:
Skärmavbild 2017-09-04 kl. 20.15.51.png
Skärmavbild 2017-09-04 kl. 20.15.51.png (64.5 KiB) Visad 989 gånger

Även det andra felet försvann, inget aktivt längre, men det andra är ännu inte kvitterat:
Skärmavbild 2017-09-04 kl. 20.17.10.png
Skärmavbild 2017-09-04 kl. 20.17.10.png (60.08 KiB) Visad 989 gånger

Användarvisningsbild
hanpa

Re: Larmpanel (ESP8266)

Inläggav hanpa » ons 06 sep 2017, 19:52

Har ändrat så att det lyser svagt grönt på översta lysdioden om allt är normalt, då vet jag ju att den lever och får data regelbundet från servern. Om den inte får data från servern på 1 minut så är det ett speciellt rött mönster som visar detta.

Användarvisningsbild
hanpa

Inläggav hanpa » lör 09 sep 2017, 08:00

Gjorde en experiementell app till iPhone för att kunna se en lista över larmen. Har med funktion för att sätta två testlarm med togglande funktion på knapparna. Rensa tar bort larm i andra delen av listan så att de inte längre syns när man kollat upp dem.

Den översta lysdioden lyser svagt grönt normalt då inga fel har upptäckts. Finns något aktivt fel så blinkkar den rött.

Lysdioden under lyser med fast gult sken om det finns fel som inte längre är aktiva, så att man kan se att det varit något tidigare. Kan vara bra om man har något intermittent problem. Efter rensa så syns dessa inte längre och den gula lysdioden släcks.

https://www.youtube.com/watch?v=RaM2CPL-zNY

Användarvisningsbild
hanpa

Inläggav hanpa » lör 09 sep 2017, 08:04

Testlarmens texter är på skoj. Jag har flera riktiga som fungerar, exempel:

A001: Garageporten, inga data på mer än 5 minuter
A002: Garageporten öppen mer än 15 minuter
B001: Vattenmätaren, inga data på mer än 5 minuter
B002: Inga data från elmätaren på mer än 5 minuter
C001: Vinden, inga temp/hum-data på mer än 5 minuter

Det där med ABC är bara en grov indelning i hur allvarligt det är. Att inte ha koll på garageporten, så att man inte vet om den är öppen eller stängd, eller om den varit öppen länge (glömt stänga eller något fel) är förstås mycket viktigare än att man inte längre får mätdata på temperatur och luftfuktighet från vinden. Har man flera aktiva så hamnar de mer allvarliga först i listan.

Användarvisningsbild
hanpa

Inläggav hanpa » lör 23 sep 2017, 10:27

Gjorde en panel till igår, gick betydligt fortare då jag redan visste hur det skulle se ut och koden fanns klar. Nu ser jag aktuell status oavsett vilket håll jag kommer ifrån och jag kan se utifrån från bägge ytterdörrarna om larmet är aktivt eller inte. Bägge prenumererar på samma MQTT-topics så de visar exakt samma information. Dock blinkar de i otakt eftersom deras klockor inte är synkade, ev. gör jag en synkfunktion som fixar detta. Extrem guldplätering.

Användarvisningsbild
hanpa

Inläggav hanpa » mån 16 jul 2018, 10:49

Labbar nu med en 3D-printad version för att det ska bli tydligare vad det larmas/påminns för. Har funderat på en display men tycker att det är snyggare med "skyltar". Prototypen är 3D-printad i PLA med 20% infill. Texten är utskriven ovanpå ett tunt lager, 0.2mm, så att det ska lysa fint igenom. Under är det 3cm material med en kanal i med motsvarande profil som skylten, för att skärma av skyltarna från varandra. Vid provkörning håller jag den bara löst ovanpå befintlig panel med Neopixel stick men jag kommer nog att använda en strip eller separata liknande lydioder eftersom lysdioderna sitter för tätt på Neopixel stick om jag ska använda skyltar,

Skärmavbild 2018-07-16 kl. 10.43.05.png
Skärmavbild 2018-07-16 kl. 10.43.05.png (266.88 KiB) Visad 61 gånger

https://youtu.be/5QE4ZPPEk58

Återgå till "Egna projekt"