Avancerad garageportstyrning (ESP8266)

Här kan man starta en egen tråd för sitt stora eller lilla projekt, för att få inspiration, beröm, hjälp om man kör fast etc.
Användarvisningsbild
hanpa

Avancerad garageportstyrning (ESP8266)

Inläggav hanpa » sön 21 maj 2017, 13:48

Det här är nog mitt roligaste projekt hittills. Jag tänker inte visa komplett lösning via kod etc. eftersom det finns en del säkerhetsaspekter kring detta om någon skulle försöka sig på att överlista systemet och lyckas öppna garageporten utan att jag vet om det. Systemet kommer säkert också att vidareutvecklas så jag kan återkomma med mer lösningar senare.

Vad den gör:
  • Den kopplar in sig på en befintlig garageportstyrning, Aperto baseline+. I princip är det så att min egen styrning ersätter den befintliga fjärrkontrollen som följde med, den har jag lagt undan. Jag har dock kompletterat med en del egna sensorer.
  • Jag kan styra systemet med en knapp i garaget för öppning/stängning. Det finns en utgång för strömbrytare i Aperton så jag har kopplat in mig där via ett relä men styrningen görs från min egen kontroller som är en Wemos D1 mini (ESP8266).
  • Jag kan även styra och se status via mitt lokala nätverk, via WiFi och MQTT.
  • Från min linuxserver kan jag övervaka och styra.
  • Jag kan fjärrstyra garageporten, öppna och stänga, via en app för iPhone och Apple Watch som jag gjort själv. Fungerar via mobilnätet, kommunicerar då med min server. Jag kan även styra och kolla status via SMS.
  • Jag har även en del logik kopplat till mitt hemsnickrade hemautomationssystem. När hemlarmet är till så går det som exempel inte att öppna via knappen i garaget, inget händer om man trycker. Om jag skulle glömma stänga porten eller om den mot förmodan skulle öppna själv pga någon störning eller liknande så får jag SMS och pushmeddelande om detta efter en viss tid.

Så här ser designen ut:

Skärmavbild 2017-05-21 kl. 13.30.58.png
Skärmavbild 2017-05-21 kl. 13.30.58.png (427.19 KiB) Visad 3014 gånger

Projektet började med att jag just hade bytt garageport då den gamla behövde bytas och då köpte jag även en enklare garageportstyrning. Efter ett tag funderade jag på hur jag skulle kunna styra den. Fick en ide om att jag både vill ha lägesgivare för ändlägena (fullt öppen och fullt stängd) men att det även skulle vara intressant att se vilken riktning man kör den i, om man inte har en kamera kopplad så man ser vad som händer. På youtube finns det massor med filmer på hemsnickrade lösningar men de har inte koll på var porten befinner sig så hamnar man i ofas så vet man inte var man är, ofta har styrenheten en egen logik som byter riktning på olika kriterier när man aktiverar. Jag ville veta både om ett av ändlägena gäller och vilken riktning porten körs i.

Jag kopplad in mig på Apertons matning av motorn till släden. Noterade att den byter polaritet vid riktningsbyte. Kollade vilka spänningsnivåer som gällde, runt +-24V och lite mer pga induktiv last. Tar in den till analoga ingången "A0" på Wemos men då den bara klarar 0-3.3V så har jag fixat till en spänningsskiftare som gör att jag får ungefär följande spänningar:

Porten still: 1.5V
Porten öppnar: max ungefär 2.3V uppmätt men kan nog vara lite högre
Porten stänger: min ungefär 0.7V uppmätt men kan nog vara lite lägre

Har dimensionerat kretsen för +-50V, borde räcka...

Skärmavbild 2016-12-26 kl. 20.34.39-2.png
Skärmavbild 2016-12-26 kl. 20.34.39-2.png (74.61 KiB) Visad 3014 gånger

Har provat mig fram till lämpliga gränser vid avläsningen för att robust kunna avgöra riktningen.

För ändlägena var det enklare, magnetsensorer fastsatta vid ändlägena där släden rör sig.

Appen för iPhone var från början utan kamera men jag köpte en D-link nätverkskamera och tog in bilder live till appen via servern så jag kan se hur porten rör sig då jag fjärrmanövrerar. Appen har en knapp för att slå av på aktiveringsspärr på Wemos (ligger i hårdvaran och sparat på EEPROM) och en extra knapp för att unvida vådamanövrering i fickan.

Skärmavbild 2017-05-21 kl. 13.38.05.png
Skärmavbild 2017-05-21 kl. 13.38.05.png (145.52 KiB) Visad 3014 gånger

Appen för Apple Watch har bara två knappar, för aktiveringsspärren på Wemos och för att manövrera porten. Jag har spärrat den så den bara fungerar via LAN, inte WAN, den ska bara använda då jag är vid garaget, typ sitter i bilen utanför.

Skärmavbild 2017-05-21 kl. 13.38.57.png
Skärmavbild 2017-05-21 kl. 13.38.57.png (19.01 KiB) Visad 3014 gånger

Det jag funderar på att lägga till är någon logik för att öppna automatiskt när jag kommer med bilen och ev. stänga automatiskt. Inte högprioriterat. Återkommer om detta.

Har några demofilmer också på youtube:

Manövrering från iPhone-appen, en tidigare version innan jag hade kameran etc:

https://www.youtube.com/watch?v=itN0KPltXRE

Manövrering från Apple Watch, även här en tidigare version med bara en knapp:

https://www.youtube.com/watch?v=8JhWZ2EzIxg

Användarvisningsbild
hanpa

Re: Avancerad garageportstyrning (ESP8266)

Inläggav hanpa » mån 19 jun 2017, 17:39

Några bilder till.

Från vänster till höger:

1. Släde med motor. Ovanför sitter en magnetkontakt som är aktiverad på bilden då porten är helt öppen. En motsvarande sitter i andra änden av släden, till vänster utanför bild, för att aktiveras då porten är helt stängd.
2. Min styrenhet i kopplingsboxen, fastsatt med silvertejp.
3. Garageportstyrning original till porten, Aperto baseline+. Det sitter en lampa i den också som lyser en stund efter manövrering.

Mellan (1) och (2) sitter det ett grenuttag som försörjer min styrenhet via en USB-laddare och även Aperto baseline+

Skärmavbild 2017-06-19 kl. 17.27.35.png
Skärmavbild 2017-06-19 kl. 17.27.35.png (628.03 KiB) Visad 2446 gånger

Närbild på en av magnetkontakterna (Kjell.com). Magneten sitter en bra bit ifrån eftersom kontaktelementet är väldigt känsligt och sluter en bra bit innan den är mitt för magneten.

Skärmavbild 2017-06-19 kl. 17.32.50.png
Skärmavbild 2017-06-19 kl. 17.32.50.png (154.11 KiB) Visad 2446 gånger

Det sitter även en knapp för manövrering i garaget, den går via styrenheten (2) som i sin tur styr Aperto baseline+ via dess ingång för extern knapp.

Skärmavbild 2017-06-19 kl. 17.35.48.png
Skärmavbild 2017-06-19 kl. 17.35.48.png (25.39 KiB) Visad 2446 gånger

Användarvisningsbild
hanpa

Re: Avancerad garageportstyrning (ESP8266)

Inläggav hanpa » mån 19 jun 2017, 21:46

Har inte brytt mig så mycket om hur andra portstyrningar med app fungerar utan mest sett till vad jag vill ha själv. Men i efterhand har jag gjort en jämförelse med några kommersiella system och mitt hobbyprojekt kanske inte har någon snygg finish men pris och funktion står sig mycket bra mot de andra!

De jag hittade någorlunda lätt var:
  • Crawford GoGogate2
  • Hörmann Gateway
  • IQ Remote

(högerklicka och öppna bilden i separat fönster för att se texten bättre)

Skärmavbild 2017-06-19 kl. 21.46.12.png
Skärmavbild 2017-06-19 kl. 21.46.12.png (216.02 KiB) Visad 2167 gånger

Återgå till "Egna projekt"