Smart belysning med Ikea Trådfri

Här kan man starta en egen tråd för sitt stora eller lilla projekt, för att få inspiration, beröm, hjälp om man kör fast etc.
kaoe

Re: Smart belysning med Ikea Trådfri

Inläggav kaoe » mån 30 okt 2017, 13:53

Har testat att använda Node-red för automatisering. Tyvärr fick jag inte färger (HEX) att funka. Har du lyckats med det?

Användarvisningsbild
hanpa

Inläggav hanpa » mån 30 okt 2017, 16:41

Jag använder script mot pytradfri, jag vet inte hur det funkar mot Node-red.

Jag kan ställa färger "hex", (RGB) via pytradfri. Använder set_rgb_color(r,g,b)

Föredrar dock att ange färgerna med namn, har gjort ett script som kan välja mellan grundfärgerna och de 20-tal fördefinierade färger som finns i pytradfri:

'4a418a': 'Blue',
'6c83ba': 'Light Blue',
'8f2686': 'Saturated Purple',
'a9d62b': 'Lime',
'c984bb': 'Light Purple',
'd6e44b': 'Yellow',
'd9337c': 'Saturated Pink',
'da5d41': 'Dark Peach',
'dc4b31': 'Saturated Red',
'dcf0f8': 'Cold sky',
'e491af': 'Pink',
'e57345': 'Peach',
'e78834': 'Warm Amber',
'e8bedd': 'Light Pink',
'eaf6fb': 'Cool daylight',
'ebb63e': 'Candlelight',
'efd275': 'Warm glow',
'f1e0b5': 'Warm white',
'f2eccf': 'Sunrise',
'f5faf6': 'Cool white'

kaoe

Inläggav kaoe » mån 30 okt 2017, 22:49

Tack. Bra att veta.
Gör en hel del av mitt system i Node-red (speciellt automatiseringslogiken) så det hade varit skönt att kunna skicka kommandon till Gatewayen direkt därifrån.
Om det inte löser sig med Node-red så får jag får väl delegera ut Trådfri interfacandet som en Python-MQTT-klient som jag iofs redan gjort med många andra tjänster (eller köra via en shellskriptnod från Node-red).

Nu vet jag i alla fall att Python-klienten funkar...

kaoe

Inläggav kaoe » mån 30 okt 2017, 23:06

Suck. Nu hänger Gatewayen igen. Fixar sig med power-cycling. Har precis köpt grejor from Kina, men borde nog köpt lite Sonoff-grejor också.
När jag snackade med IKEA-supporten så sade han också att det hade varit lite "problem" med Gatewayen. Jag försökte pressa honom på om det var enheter/batcher eller SW-releaser som var problemet. Det svara han lite svävande "både och" på.

Har ett ärendenummer för att kunna åka och få den utbytt, men jag är lite osäker på om det kommer att löna sig. Å andra sidan så kommer det att märkas lite mer konkret för IKEA att de har lyckats producera en lätt undermålig produkt om de får returer.

Användarvisningsbild
hanpa

Inläggav hanpa » fre 03 nov 2017, 20:44

Det har varit känt sedan länge av Trådfri utvecklingsteam (Sverige) att gateway har instabil programvara. Jag har ett par informella kontakter i teamet. De har också sagt att det inte finns några kända hårdvaruproblem så byte lär inte hjälpa, eller bara skenbart hjälpa (problemen återkommer).

Men, nu kom det precis en ny firmware denna vecka som ska ha bättre stabilitet plus stöd för HomeKit/Alexa. Låt oss hoppas att den fungerar bättre.

kaoe

Inläggav kaoe » lör 04 nov 2017, 22:04

Jo den nya releasen har jag nu fått att funka även via Node-red efter att node-red-contrib-tradfri paletten uppdaterades.
Tyvärr så låste sig gatewayen efter ca ett dygn igen. Ingen höjdar-release, iaf inte när det gäller stabilitet.

Användarvisningsbild
hanpa

Inläggav hanpa » tis 07 nov 2017, 07:11

1.2.42 har inte hängt sig än för mig, kört i snart 3 dygn. Bättre än gamla hittills.

Dock är den rejält nedslöad mot tidigare så flertalet av mina snabba animeringar typ blixtar och tv-simulator går inte längre att köra. Man verkar ha lagt in en fördröjning i gateway så om man skickar täta kommandon så börjar de buffras och allt går mycket slöare. För vanlig tändning/släckning duger det säkert.

kaoe

Inläggav kaoe » tor 09 nov 2017, 18:21

Hoppfullt!
Nu har min GW 1.2.42 också varit upp i 3 dygn. Jag hade två låsningar initialt som jag löste på "traditionellt sätt" med powercycling. Något ovanligt hände dock vi norskning nr 2. Gatewayen så ut att köra den normala uppstartssekvensen, men efter att alla LED gått i gång som vanligt, så verkade den göra en spontanomstart. Det är enda skillnaden från tidigare omstarter som jag har upplevt.
Jag hoppas det håller i sig, Jag kör nu också diverse automatiserade grejor från Node-red. Appen + Node-red+fjärren verkar inte ställa till problem trots att de används samtidigt.

/AÖ

kaoe

Inläggav kaoe » tor 16 nov 2017, 22:37

Sådärja. Nu har den hängt sig igen. Blev 14 nog dagars drift.
Testade nu att sniffa på kommunikationen - Stendöd. Svarar inte på ARP request.
Plugga i/ur ethernet väcker den inte. Inte heller ett försök att para om en fjärrkontroll.
Powercycling igen :x

Användarvisningsbild
hanpa

Inläggav hanpa » lör 18 nov 2017, 20:31

Ajdå. Ja då är det väl bara en tidsfråga innan den hänger sig igen. Har kört runt 2 veckor nu i alla fall. Min automatisering för omstart finns kvar men har ännu aldrig körts. 2 veckor är i alla fall betydligt bättre än tidigare då gateway startades om i stort sett varje dag.

Återgå till "Egna projekt"