Ljuseffekt a la högstadiedisco

Här kan man starta en egen tråd för sitt stora eller lilla projekt, för att få inspiration, beröm, hjälp om man kör fast etc.
NoiseMaker

Ljuseffekt a la högstadiedisco

Inläggav NoiseMaker » lör 10 jun 2017, 12:48

Hej!

Har tänkt bygga mig några saftblandare med DMX-styrning. Köpte mig en begagnad för 20 kr men den var förstås skräp. Så nu vill jag göra en egen lösning.

Det jag kommit fram till är en enkel men ändå flexibel lösning är att köpa färdiga DMX-dimmer och koppla både ljus och rotation till den.

Är inte färdig med hur jag ska lösa rotationen.
Ena alternativet är att lysa med en lampa underifrån upp mot en roterande reflektor.
Pros: Simpel konstruktion
Lättare att bara rotera reflektorn.
Cons: Blir svårt att hitta en reflektor som ger en snygg ljusbild. Helst ska det gå en ljusstråle åt vardera hållet.
Förluster/spill pga ovan.

Alternativ två, som är det jag är mest inne på, är att få tag på två lämpliga ljuskällor i spotlight-stuk och sedan rotera dessa. Problemet med det är att hitta tillräckligt ljusstarka lampor som går på 12-24 V, helst med tre olika färger som går att dimma separat. Vet heller inte hur jag ska föra över tre olika spänningar genom en roterande platta. Vad kallas sån kraftöverföring med en kolborste som ligger an mot en bana?

Användarvisningsbild
hanpa

Re: Ljuseffekt a la högstadiedisco

Inläggav hanpa » lör 10 jun 2017, 13:46

Hej, kul att du hittat hit!

Jag vet inte så mycket om DMX, används väl främst i proffssammanhang för konserter, shower etc?

Håller med om att första alternativet verkar enklare.

Ytterligare ett alternativ (jag är inte bra på mekaniska lösningar men...) skulle ju kunna vara att ha något som är rundstrålande men ha en roterande mask utanpå, med en öppning åt vardera håll.

NoiseMaker

Inläggav NoiseMaker » lör 10 jun 2017, 15:02

DMX:en är inget problem, det finns avkodare inbyggt i dimmern. Jag har en dator och DMX- interface samt lite andra leksaker.

Jag skulle iofs kunna ha en rundstrålande lampa och tre slitsar i skärmningen. Då finns det en rundad vägg mittemot varje öppning för ljuset att studsa i.

För övrigt tycker jag att du ska överväga att förbjuda alias här på forumet. Det ger en lite högre nivå på diskussionerna, IMO.

Användarvisningsbild
hanpa

Inläggav hanpa » lör 10 jun 2017, 17:38

Jag får fundera på alias-frågan, ännu så länge är det inte så många som skriver här och om någon blir otrevlig så tar jag tag i det direkt. Jag har också förståelse för att många vill vara anonyma.

Det du vill bygga, finns det motsvarande att köpa? Jag tänkte mest för att förstå bättre hur det fungerar i praktisk användning.

NoiseMaker

Inläggav NoiseMaker » lör 10 jun 2017, 18:28

Det kanske var lite oklart. Här är en variant som bara är blå, men det skulle vara schysst att kunna välja färg.
Bilagor
220190.png
Blåljus
220190.png (350.46 KiB) Visad 402 gånger

Återgå till "Egna projekt"