Hembyggda rörelsesensorer för hemautomation och larm

Här kan man starta en egen tråd för sitt stora eller lilla projekt, för att få inspiration, beröm, hjälp om man kör fast etc.
Användarvisningsbild
hanpa

Hembyggda rörelsesensorer för hemautomation och larm

Inläggav hanpa » lör 10 jun 2017, 13:03

Jag har valt att ha lampor som tänds via rörelsesensorer i armaturen, där det passar typ i hall, garage etc. Det är mycket praktiskt och man vänjer sig efter ett tag vid att de tänds och släcks. Helt onödigt att använda knapp eller separata sensorer för att tända vid rörelse. Detta fick mig att fundera på om jag inte också kunde använda sensorn för hemautomation och larm.

Det första jag gjorde då var att sätta in standardmodellen av Sonoff i armaturen. När lampan tänds så startar Sonoffen och jag pingar den i nätverket. Jag har då ett litet script på servern som kör en loop för att pinga, och vidare kan jag sen trigga larm eller annat. För 40-50 kr som en Sonoff kostar har jag då fått en extra rörelsesensor. Sensorn är dessutom dold då den sitter i armaturen. Fördelen med Sonoff är att den har allt jag behöver i ett litet paket, inklusive strömförsörjning. En liten nackdel är att det kan någon sekund innan den startat upp och även att det är en viss timeout för att pinga. Men den fördröjningen är inte lång och gör inte så mycket i de flesta fall (det finns undantag, se senare inlägg nedan).

Så här ser det ut när jag monterat Sonoff i en LED-lampa för montering i tak (elfa). Lampan har mikrovågssensor, vilket jag tycker fungerar oerhört bra. Jag har 4 sådana som jag kört i mer än ett halvår och aldrig fått någon falskdetektering. OBS dock att man inte kan ha mikrovågssensorn för nära Sonoffen för då stör de varandra. Först hade jag dem bredvid varandra och det som hände då var att lampan aldrig slocknade. Det räckte att flytta några cm så fungerade det stabilt.

IMG_0117-2.jpg
IMG_0117-2.jpg (204.36 KiB) Visad 4349 gånger

För säkerhets skull har jag kopplat bort internetaccessen för Sonoffen via routern. Sonoffen blinkar då grönt för att meddela att den inte får kontakt men det gör inget för min tillämpning, jag har använder den bara för att pinga, så att jag ser att lampan är på efter rörelse. Detekterar även när den slocknar, inte för att det behövs men jag har en detaljerad eventlogg med sådant som är kul att se bara för att det går.

Användarvisningsbild
hanpa

Re: Hembyggda rörelsesensorer för hemautomation och larm

Inläggav hanpa » lör 10 jun 2017, 13:40

Nu till fall där tidsfördröjningen från att sensorn reagerar till att jag upptäcker det på servern är lite störande. I köket har jag min hembyggda avancerade kökstimer som jag vill ska vakna upp från släckt (spara displayer) till viloläge då man kommer in i köket. Jag har även en Ikea Trådfri lampa över köksbordet som jag vill tända vid rörelse, om det är tillräckligt mörkt. Jag använder då ljussensorn i kökstimern för att besluta om lampan behöver tändas eller inte. Är det redan tillräckligt ljust så får lampan vara släckt då någon rör sig i köket.

Det här har jag gjort jag i olika steg:
  1. Jag hade ingen rörelsesensor i köket. Så jag triggade på sensorerna i hallen, har två utanför resp. ingång till köket. Fungerar bra för att dra igång timern och lampan, när man väl kommit in i köket så är allt igång. Nackdelen är att de tänds i onödan då jag rör mig i hallen och inte tänker gå in i köket. Onödigt speciellt för lampan över köksbordet. Dessutom kan timer och lampa slockna om jag stannar i köket länge, efter en viss timeout så släcker jag nämligen automatiskt.
  2. Jag fixade därför en liknande sensor med Sonoff som jag har ovan för kylskåpet, dolt bakom en ventilationslucka. Använder då Sonoff med en lös mikrovågsbaserad rörelsesensor från Conrad som jag råkade ha hemma. Fungerar jättebra men problemet är att även om sensorn reagerar blixtsnabbt då jag går in i köket från bägge håll, så tar det 1-2 sekunder innan kökstimer och lampa tänds.
    Skärmavbild 2017-06-10 kl. 13.24.38.png
    Skärmavbild 2017-06-10 kl. 13.24.38.png (65.38 KiB) Visad 4346 gånger

Så vad göra för att snabba upp? Det första jag tänkte på är att flasha om Sonoffen för att försöka snabba upp uppstarten, så att den svara på ping lite tidigare. Alternativt använda MQTT för då slipper jag pingtidsfördröjningen men å andra sidan måste ju Sonoffen hinna få kontakt med brokern på min server innan den kan skicka något.

Det rimliga är istället att låta Sonoffen vara på hela tiden men känna av när sensorn reagerar. Tyvärr har jag ingen FTDI-adapter för 3.3V just nu så jag kan inte programmera om. Istället tar jag en Wemos D1 mini.

Wemos%20D1%20mini.png
Wemos%20D1%20mini.png (46.98 KiB) Visad 4346 gånger

Dock måste jag ju känna av rörelsesensorn som lämnar 230V ut. Löser det tillfälligt med att koppla in ett mini kraftaggregat som ger 3.3V från 230V som jag också råkade ha hemma. Utgången som ger 3.3V läser jag sen av på en ingång i Wemosen.

Skärmavbild 2017-06-10 kl. 13.31.48.png
Skärmavbild 2017-06-10 kl. 13.31.48.png (77.1 KiB) Visad 4346 gånger

Man kan använda en batterieliminator, en USB-laddare eller vad som helst, kanske med spänningsdelare för att få ner nivån till 3.3V. Wemosen kan då skicka meddelande till servern så fort sensorn startar upp kraftaggregatet, vilket borde ske väldigt snabbt. På servern har jag ett script som väntar på att något ska komma, det scriptet kommer då förhoppningsvis att reagera blixtsnabbt och tända kökstimer (via MQTT) och lampan över köksbordet (via pytradfri). Återkommer när jag provat.

Användarvisningsbild
hanpa

Re: Hembyggda rörelsesensorer för hemautomation och larm

Inläggav hanpa » lör 10 jun 2017, 16:46

Så var det klart och funkar jättebra. Från det att rörelse triggas från sensor tar det kanske en tiondels sekund innan min Ikea Trådfri lampa tänds och kökstimern lyser upp. Då har information skickats från Wemos D1 mini till servern via MQTT. I fallet kökstimern skickas det direkt vidare via brokern till kökstimern via MQTT, i fallet lampan så körs ett script som först kollar ljusnivån från ljussensorn i kökstimern, tänder bara om det behövs. Men om det behöver tändas så anropas pytradfri via script som tänder lampan genom att kommunicera med gatewayen som i sin tur kommunicerar med lampan via ZigBee. Efter en kvart som det är inställt nu så släcks lampan, efter senaste rörelsen, motsvarade för kökstimern.

Så här ser det ut kopplingsmässigt:

Skärmavbild 2017-06-10 kl. 17.02.24.png
Skärmavbild 2017-06-10 kl. 17.02.24.png (394.32 KiB) Visad 4312 gånger

Allt är gömt i ett utrymme ovan på kylskåpet, där det påpassligt nog finns eluttag och ventilation. Så sensorn är dold men fungerar alldeles utmärkt eftersom den är HF(mikrovågs)-baserad och täcker hela köket.

Här kommer Koden via pastebin.

Kan behöva snyggas till lite men fungerar inklusive OTA-stöd. Jag valde att skicka två olika meddelanden från Wemos, jag hade kunnat skickat ett enda och så delas det upp i servern. Men eftersom jag har OTA-stöd så är det lätt att ändra utan att behöva flytta Wemos till datorn.

Återgå till "Egna projekt"