Koll på tillhållarlåset (ESP8266)

Här kan man starta en egen tråd för sitt stora eller lilla projekt, för att få inspiration, beröm, hjälp om man kör fast etc.
Användarvisningsbild
hanpa

Koll på tillhållarlåset (ESP8266)

Inläggav hanpa » mån 07 aug 2017, 17:35

Det här har jag funderat på länge. Kan man känna av om tillhållarlåset är öppet eller stängt så kan man använda detta för olika ändamål:
  • Kolla om man kommit ihåg att låsa när man åkt hemifrån
  • Larma på vid låsning. Bra metod då man ändå ska låsa när man lämnar hemmet.
  • Larma av vid upplåsning. Detta är inte problemfritt då det medför vissa risker vid borttappad nyckel eller uppbrytning. Detta går dock att kompensera för på olika sätt. Istället för att larma av helt så kan man byta till fördröjt larm, dvs man kan öppna dörren men måste larma av fullt ut via kodlås eller annan manöver innanför dörren. Vad gäller uppbrytning så finns det olika sätt att upptäcka detta, se nedan.

Kan man lösa detta utan att borra en massa? Detta har jag funderat mest på och har löst detta enligt nedan. Det går att sätta switchar i låskistan istället för i karmen men dels vill jag inte byta låskista eller försöka krångla in något i den befintliga, dels vill jag inte ha en sladd som går mellan dörren och väggen i bakänden.

Jag har valt magnetiska tungelement då jag ändå hade sådana hemma. De sitter i dörrkarmen ovanför där låskolven går in, fastlödda på ett kretskort. På låskolven för tillhållarlåset sitter det pålimmat en stark permanentmagnet.

Magnetiska tungelementen. Monterade på snedden för att få plats och ge bättre funktion mot magneten:
Skärmavbild 2017-08-07 kl. 16.59.41.png
Skärmavbild 2017-08-07 kl. 16.59.41.png (107.31 KiB) Visad 934 gånger

Låskolven i dörren med magnet ovanpå:
Skärmavbild 2017-08-07 kl. 17.14.42.png
Skärmavbild 2017-08-07 kl. 17.14.42.png (78.26 KiB) Visad 934 gånger

För att det ska bli små ingrepp kring dörren så har jag valt att använda virtråd som jag har hemma. Den är mycket tunn och syns knappt. Det är tre trådar, två för resp. tungelement och en gemensam för jord. Man kan sätta vit tejp över eller måla över. Jag har dragit dem bakom tätningslisten i dörren och sen in i huset. Inget borrande alls! Tänkte ha anpassningselektroniken, en Wemos D1 mini (ESP8266) ovanför dörren på insidan. Tänkte driva den med 12V från larmsystemet som jag råkar ha tillgång till där.

Skärmavbild 2017-08-07 kl. 17.19.30.png
Skärmavbild 2017-08-07 kl. 17.19.30.png (99.97 KiB) Visad 934 gånger

Varför 2 switchar? Jag hade från början tänkt mig ha 3... Men den modellen jag har fick inte plats och flera gick sönder under utprovningen. Jag ändrade till två. Faktum är att givet nuvarande montering så känner jag faktiskt inte ens av ändlägena men detta är ingen nackdel utan kan användas lite finurligt. Vid låsning passerar magneten tungelementen i en viss ordning och omvänt vid upplåsning. Detta kan jag använda för att ändra status i systemet, jag behöver då inte veta att man står just i ändlägena för det ges indirekt av sekvensen. Vidare kan jag använda tidsavståndet mellan att de bägge tungelementen sluter vid passage för att avgöra om upplåsning är normal eller inte. Jag kan då utesluta (och larma för) felaktig avlarmning i någon form (går inte in exakt hur jag löst det) om det är en onormal sekvens inklusive tidsaspekten. Om dörren skulle brytas upp så lär jag alltså upptäcka detta. Jag har även separat magnetgivare för öppen eller stängd dörr, som är kopplat till larmsystemet och som jag också kan läsa av och kolla sekvenser mot.

Jag har monterat magnetiska tungelementen och kollat att de fungerar som de ska med magneten. Det som återstår är lite programmeringsjobb för Wemos D1 mini samt på serversidan. Som vanligt kommer jag att använda MQTT för att skicka info från Wemos till servern. Jag väntar även på komponenter för att kunna använda 12V från larmsystemet för strömförsörjning, jag har inget eluttag i närheten av dörren.

Användarvisningsbild
hanpa

Re: Koll på tillhållarlåset (ESP8266)

Inläggav hanpa » fre 20 okt 2017, 13:37

Jag hade svårt att få till funktionen med magnetiska tungelementen, det blev för trångt och de gick sönder hela tiden. Vore bättre med de som är kapslade i miniformat men jag har ingen sådan. Traditionella magnetkontakter är alldeles för stora. Jag fick dock till en bra funktion med mikroswitchar istället, från kjell.com. Satte dem på ett litet kretskort som jag limmade fast på lämpligt ställe. Efter intrimning har det fungerat perfekt!

Den här:

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ten-p36054

Skärmavbild 2017-10-20 kl. 13.33.37.png
Skärmavbild 2017-10-20 kl. 13.33.37.png (84.63 KiB) Visad 446 gånger

Sitter monterade så att kolven ger kontaktslutning då man låser. Det syns inte så bra men det sitter två switchar bredvid varandra, på olika djup. Vill kunna detektera dubbelt plus ha två ifall en skulle fallera, då behöver jag inte byta direkt utan kanske bara programmera om.

Skärmavbild 2017-10-20 kl. 13.44.24.png
Skärmavbild 2017-10-20 kl. 13.44.24.png (88.55 KiB) Visad 446 gånger

Jag har inget eluttag i närheten av ytterdörren men hade tillgång till 12V som fanns för andra ändamål så jag kopplade det in mig på den med en DC/DC-omvandlare till 5V så enheten är fast ansluten. En Wemos D1 mini. Skickar data om switcharna via MQTT till servern vid ändringar och även cykliskt för att jag ska kunna övervaka om jag tappar kommunikationen med den.

Återgå till "Egna projekt"