Avancerad kökstimer (ESP8266)

Här kan man starta en egen tråd för sitt stora eller lilla projekt, för att få inspiration, beröm, hjälp om man kör fast etc.
Användarvisningsbild
hanpa

Re: Avancerad kökstimer (ESP8266)

Inläggav hanpa » sön 25 jun 2017, 10:42

Hanteringen av rotary encoders fungerar hyfsat nu men inte perfekt. Det går att ställa in alla timers men då och då missas ett snäpp. Helt OK för användning men jag är perfektionist så jag ska försöka se om det går att fixa. Antagligen beror det på hur jag valt att läsa av, kanske också i kombination med hur kontaktstudsarna fungerar på de 5 olika enheterna. Det är speciellt en som fungerar lite halvdant. Går ju att byta ut den också. Man får väl vad man betalar för kanske...

Använder inbyggda debounce i SparkFun_SX1509_Arduino_Library, funkar bäst med 2ms.

Känner av de två faserna A och B som tillfälligt aktiveras i olika ordning då man vrider. Blir bara korta pulser under själva vridandet. Läser av dessa via SparkFun_SX1509_Arduino_Library för resp. rotary encoder.

Rotary encodern ser ut som den här, med A och B. C är gemensam ingång som är ansluten till jord. D och E sluts då man trycker in knappen.

Skärmavbild 2017-06-24 kl. 14.19.47.png
Skärmavbild 2017-06-24 kl. 14.19.47.png (129.64 KiB) Visad 2234 gånger

Skärmavbild 2017-06-25 kl. 10.35.51.png
Skärmavbild 2017-06-25 kl. 10.35.51.png (26.07 KiB) Visad 2245 gånger

Gör just nu så här för att läsa av:

1. Får interrupt då man vrider på någon rotary encoder, har just nu bara interrupt aktiverat på A-delen, inte på B. Sparar bara att detta har hänt i en variabel. Det går inte att läsa av data via I2C under interrupthanteringen, då blir I2C-data korrupta.
2. I programmets huvudloop känner jag av variabeln inlagt mellan små steg av delay på 1ms.
3. Om vridning är registrerad läser jag av vilken källa det är som orsakat interruptet.
4. Kollar vilken knapp det var och läser av läget på B, och utgående från det bestämmer jag vilken riktning knappen roterar.
Senast redigerad av hanpa tis 18 jul 2017, 22:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hanpa

Inläggav hanpa » sön 25 jun 2017, 18:54

Ny demo med fungerande rotary encoders. Dags att börja fundera på låda, displayglas etc.

När ingen är hemma eller i köket så är det helt släckt för att spara på displayerna. Vid rörelse i köket tänds de upp i beredskapsläge med lite svagare intensitet. Ställer man in något eller om timern går så ökar intensiteten.

Timers kan räkna både upp och ner, nollställs genom att hålla knappen inne. Annars är det bara att vrida för att ställa in tid. Tiden ställs progressivt, dvs i större steg vid stora värden. Går upp till 24h och över en 1h så ändras visningen till att visa timmar och minuter istället för minuter och sekunder, den vita till höger är inställd så i videon. För att visa att timern går då så växlas intensiteten varje sekund. Har man under en timme så ser man ju ändå att tiden räknas på sekunderna. Det är även ett kolon istället för en decimalpunkt mellan siffergrupperna.

När en timer gått klart så piper det tills man kvitterat eller kvitteras automatiskt efter en viss tid. Pipandets volym ökar stegvis under 5 minuter. En stund senare går timern till standby och displayens intensitet sänks. Efter ytterligare en tid om ingen rörelse skett i köket så släcks alla displayer. Ljussensorn ovanför displayerna reglerar intensiteten på displayerna beroende på omgivningsljuset. De är olika ljusstarka också, den gröna är klart svagast, har kalibrerat för detta i koden.

När man vrider hör man mekaniken i rotary encodern men även en pipton för att ge mer respons. När man släpper upp knappen (kort tryck) så piper det också i samband med att en timer startar eller stoppar. Håller man knappen inne en stund så nollställs timern och då piper det två gånger som extra indikering.

Alla timers kan styras via iPhone-app även om man inte är hemma. Ingen större mening med detta, en rest från tiden med utprovning av koden utan några displayer. Ev. ska jag komplettera med att jag får meddelande på Apple Watch då en timer löser ut, ifall jag är i källaren och inte har koll på mina timers...

https://www.youtube.com/watch?v=-snujz3kOz8

Användarvisningsbild
hanpa

Inläggav hanpa » tis 18 jul 2017, 15:17

Cotter har sommarkampanj på gratis laserskärning av 3mm björkplywood i A4-format. Kunde inte motstå att prova då det var helt gratis inklusive frakt. Tänkte att jag kan se om det går att göra en låda till kökstimern. A4 är lite väl litet och jag kanske hade tänkt mig plexiglas men man är ju smålänning och det är kul att prova! Fick tänka om en hel del för att materialet skulle räcka. Satte vreden under displayerna, vilket ser fulare ut men är mer funktionellt. Satte ljussensorn på sidan vilket blir bättre än i prototypen där den sitter rakt fram och störs både av solljus och taklampan. Utformade den för montering på plats under överskåpet så det är ingen komplett box. Överdelen går in under ramen och jag gjorde några hål för skruvning. Materialet räckte inte till bakstycke men det gör inget för det syns inte. Jag kan sätta en enkel pappskiva för att skydda mot damm och att prylarna ramlar ur.

Ritade i Graphic på Mac, ett mycket trevligt verktyg för vektorgrafik. Egentligen behövdes det inte då det var gratis men för att få ner kostnaderna kan man ta bort dubbellinjer, typ om man har linjer för skärning som man ritat dubbelt så kommer lasern att gå dubbelt. Man kan tycka att företagets programvara för skärning borde kunna optimera bort det istället men det förlorar de ju pengar på. Men jag optimerade mest för att prova detta, det var inte så svårt. Exporterade till pdf och beställde under helgen. När man beställer så får man välja beroende på färg om det ska skäras och/eller graveras. Men jag hade bara en färg och valde skärning.

Skärmavbild 2017-07-18 kl. 14.46.03.png
Skärmavbild 2017-07-18 kl. 14.46.03.png (23.66 KiB) Visad 2165 gånger

Kom på att jag kanske skulle skriva ut på papper och tejpa ihop för att se om jag tänkt fel, borde gjort det innan beställning. Verkade hyfsat!

Skärmavbild 2017-07-18 kl. 14.50.41.png
Skärmavbild 2017-07-18 kl. 14.50.41.png (756.47 KiB) Visad 2165 gånger

Redan på måndag, första arbetsdagen, fick jag bekräftelse om att de skickat! Och idag tisdag kom paketet med UPS.

Öppnade med förväntan. Vojne, vojne, så det ser ut! Visste att det skulle bli bränt men det var skyddspapper på.

Skärmavbild 2017-07-18 kl. 14.53.26.png
Skärmavbild 2017-07-18 kl. 14.53.26.png (838.4 KiB) Visad 2165 gånger

Tog bort skyddspapperet som satt på bägge sidor (kostar extra men jag fick det på köpet) och då såg det bättre ut. Noterar att det var inte skuret ända ut i kanten på två ställen. Mitt fel, det står på deras hemsida att man ska ha 0,5cm marginal runtom för att man ska garantera att allt kommer med. I bilden nedan ligger dessa delar i mitten men de låg vid kanten vid laserskärningen, alltså skär lasern tydligen inte ända ut, dock funkade det i övriga riktningar. Går att justera.

Skärmavbild 2017-07-18 kl. 14.55.14.png
Skärmavbild 2017-07-18 kl. 14.55.14.png (817.22 KiB) Visad 2165 gånger

Gjorde en provmontering med lite tejp och höll upp den där den ska sitta. Funkar! Bättre än pappkartong i alla fall. Kanske gör något snyggare längre fram men det här är i alla fall ett steg mot något mer permanent. Går att lackera men det är lite kul med laserskuret så jag låter det nog vara som det är för tillfället. Med facit på hand skulle det gått att göra det här med lövsågning men det går ju att gravera också, plus att det finns en massa olika material att välja på.

Skärmavbild 2017-07-18 kl. 15.13.08.png
Skärmavbild 2017-07-18 kl. 15.13.08.png (774.97 KiB) Visad 2165 gånger

Nu återstår bara att slutmontera (limma och skruva) och hälla i elektroniken när lådan sitter på plats.
Senast redigerad av hanpa tis 18 jul 2017, 23:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hanpa

Inläggav hanpa » tis 18 jul 2017, 20:35

Limmet har knappt torkat men jag kunde inte låta bli. Blev snyggare än vad jag hade vågat hoppas på.

När jag ändå höll på så lödde jag även dit en konding på 1000uF mellan 3.3V och jord. Det har flimrat en del på displayerna för att jag inte hade en sådan. Fick rota rejält i gömmorna innan jag hittade en men nu är det superstabilt!

Skärmavbild 2017-07-18 kl. 20.30.45.png
Skärmavbild 2017-07-18 kl. 20.30.45.png (694.17 KiB) Visad 1206 gånger

Användarvisningsbild
hanpa

Inläggav hanpa » ons 19 jul 2017, 00:07

Demovideo av färdiga produkten, så här långt i alla fall...

https://www.youtube.com/watch?v=3kRD03gT-ek

Återgå till "Egna projekt"