Avancerad kökstimer (ESP8266)

Här kan man starta en egen tråd för sitt stora eller lilla projekt, för att få inspiration, beröm, hjälp om man kör fast etc.
Användarvisningsbild
pelle

Re: Avancerad kökstimer

Inläggav pelle » tor 18 maj 2017, 21:16

Kanske blir en sån här istället för en traditionell proximity sensor.

https://www.aliexpress.com/item/LFS-DC0 ... 54461.html?

Sjukt billigt, under en dollar med frakt. Kan ju ta någon månad innan den kommer men det ska bli kul att testa den lite.

Jag vill ha det så att när ingen är i köket och ingen timer går så ska displayerna vara helt släckta för att spara livslängd.
Men om någon är i köket så kan de gå i gång i "standby", dvs lysa lite grann bara så att man ser vilka tider de har sedan tidigare.
Sen när en timer går så lyser displayen för just den upp fullt.

Användarvisningsbild
pelle

Inläggav pelle » tor 18 maj 2017, 21:16

Det börjar närma sig inkoppling av första displayen!

Har innan dess finlirat med timerdelen och har provkört rätt mycket. Rätt smidigt att ha den kopplad till internet för via appen har jag kunna provköra den från jobbet på lediga stunder, har inte märkt några större fördröjningar trots att data överförs i realtid mellan iPhonen och ESP:n hemma.

Har lagt till en visningsmod för timmar, den byter till den moden om tiden är minst 1 timme. Då ser man inte hur många sekunder det är kvar på pågående minut men det är ju oftast ointressant. Går ju att lägga in en alternerande visning också så att man omväxlande ser HH:MM eller MM.SS. ":" eller "." blinkar i sekundtakt då timern räknar.

Den gula timern ligger strax under en timme, den vita strax över.

file_011.png
file_011.png (63.65 KiB) Visad 657 gånger

Användarvisningsbild
pelle

Inläggav pelle » tor 18 maj 2017, 21:17

Lödkolv fram (display och backpack kommer lösa och måste lödas ihop) och första displayen, blå, inkopplad på prov. Har provat den på plats i köket, syns mycket bra på håll!

Appen för simulering av användargränssnittet körs parallellt. Har ännu inga rotary encoders.
Bakom displayen en NodeMCU ESP-12F som sköter timers, kommunikation med displayen via I2C och via servern/appen med MQTT.
Displayen är en sån här:

https://www.adafruit.com/product/881

Video:

https://www.youtube.com/watch?v=WKQJqQnuGXo

Användarvisningsbild
pelle

Inläggav pelle » tor 18 maj 2017, 21:18

Alla 5 displayer provisoriskt monterade i pappkartong. Flimrar lite via filmningen men är superstabilt i verkligheten. Rätt snyggt i alla fall!

Film:

https://www.youtube.com/watch?v=UkzdlyAqMqQ

Edit:

Syns inte supertydigt i filmen men det är ganska stor skillnad i ljusstyrka på de olika färgerna. Grönt är svagast, sen kommer blått, gult och röd/vit är starkast. Men det går att justera ljusstyrkan i 16 nivåer så det blir till att "kalibrera" så att de lyser ungefär lika starkt.

Användarvisningsbild
pelle

Inläggav pelle » tor 18 maj 2017, 21:19

För att det ska bli riktigt snyggt borde jag ha en tonad skiva genomskinlig plast (eller vad det nu heter), så att man inte ser displayerna utan bara det som lyser. Är det någon som vet hur man på enklast sätt får till en sådan så att det blir snyggt? Kan man måttbeställa någonstans och så kapar en kinesfirma till en bit i rätt format med laserskärning så att det blir fina skärytor? Nu är vi inne på mina svagaste sidor, att få till låda och en snygg front.

Användarvisningsbild
pelle

Inläggav pelle » tor 18 maj 2017, 21:21

Uppdaterad design, 5 displayer, är ju redan inkopplade. Jag kör vidare på I2c även för rotary encoders, är 3*5 snören plus jord om jag inte ska trixa med analogingången. SX1509 hanterar inläsningen av resp. signal via I2c, samma två snören in som för displaymodulerna.

file_006.png
file_006.png (96.7 KiB) Visad 657 gånger

Om radarmodulen fungerar bra så får den användas för att väcka från helt släckt till viloläge när någon rör sig i köket.

Funderar ev. på ljussensor för att anpassa displayens ljusstyrka. Har beställt en traditionell proximity sensor som jag kanske provar, den har inbyggd ljusmätning så det kanske blir att jag kopplar in den. Också I2c.

https://www.aliexpress.com/item/APDS-99 ... 50298.html

file_003.png
file_003.png (172.03 KiB) Visad 657 gånger

Går ju ha det kombinerat också, eftersom det är lyxnivån jag eftersträvar. Radarsensorn kan väcka från helt släckt display till svagt sken, APDS 9930 kan väcka upp den helt man kommer väldigt nära. Men jag är lite skeptisk till att APDS 9930 kommer att fungera bra. Om inte annat så kanske ljussensorn funkar bra.

Användarvisningsbild
pelle

Inläggav pelle » tor 18 maj 2017, 21:21

Väntar på komponenter men då jag fortfarande är kvar i prototypstadiet så tänkte jag att jag åtminstone skulle förbättra min instabila koppling via kopplingsdäck för att skarva ihop alla 4*5 kontakterna till displayerna. Provade Wago 221 för första gången men istället för att koppla in via skalad kabel så provade jag att koppla kopplingssladdarna med pinnar för kopplingsdäck rakt in i Wagon. Kedjekopplade några och buntade ihop med gummisnodd. Kanske något oortodoxt men det blev väldigt stabil kontakt och det är lätt att ändra något senare. Kan mycket väl bli permanent lösning för den delen. Bra mellanting mellan skakig inkoppling i kopplingsdäck och stabil lödning via kretskort etc. Går säkert bra att tillämpa även på diverse komponenter som resistorer. Tror mig inte behöva några sådana komponenter dock i just detta projekt.

file_007.png
file_007.png (156.91 KiB) Visad 657 gånger

Användarvisningsbild
pelle

Inläggav pelle » tor 18 maj 2017, 21:22

Provade en sån här, kom nyligen i posten från Kina, till det facila priset av $0.39 inklusive frakt. En chansning.

https://www.aliexpress.com/item/Passive ... 34684.html

file_002.png
file_002.png (109.44 KiB) Visad 657 gånger

Blev faktiskt förvånad över vilken volym det blev på pipet, trots att jag kör med 3.3V, så jag har fått labba med att sänka volymen. Tänker mig att jag börjar på låg volym och efter ett tag höjs det gradvis till maxvolym. När rörelsesensorn reagerar på att någon kommer in i köket så sänks den till låg volym igen för den högsta är väldigt hög och irriterande, kanske rent av på skadlig nivå. Triggar igång tinnitusen i alla fall...

Användarvisningsbild
pelle

Inläggav pelle » tor 18 maj 2017, 21:22

Pipdelen får anses vara färdig. Har gjort så att när någon timer gått klart (kan vara flera) så startar pipandet, tre i stöt i början av varje sekund. Börjar på lägsta volym (1) och var 6:e sekund ökas volymen med ett steg till maxvolym (10). Pipandet håller på tills alla klara timers har kvitterats eller autokvitterats efter en viss tid.

Tänkte från början att jag skulle ha olika ljud för att man ska höra vilken timer som löst ut men det skulle nog bli rätt jobbigt att höra på, det räcker att veta att vilken som helst har löst ut och så får man kolla på vilken/vilka det är som blinkar.

Användarvisningsbild
pelle

Inläggav pelle » tor 18 maj 2017, 22:01

Väntar fortfarande på komponenter från Kina för att göra klart med rotary encoders men den som väntar på något gott...

Återgå till "Egna projekt"