Mitt egenutvecklade system för hemautomation

Här kan man berätta om vilka lösningar man har knåpat ihop för hemautomation, larm, eller något annat intressant.
Användarvisningsbild
hanpa

Mitt egenutvecklade system för hemautomation

Inläggav hanpa » ons 31 maj 2017, 20:58

Jag tänkte att den som vill kan skriva här om hur man valt att utforma sitt system. Om man gjort det själv, om man valt något färdigt, etc. Möjligheter, problem, man kan lära av varandra. Börjar själv med mitt eget som är under utveckling och kommer att vara så länge hoppas jag!

Det är mycket Raspberry Pi just nu verkar det som men jag har gått min egen väg. För att få maximal flexibilitet och inte bygga in mig i något så väljer jag att göra det mesta själv. Det är kanske mer jobb men man lär sig mycket och man kan ändra allt precis som man vill. Grunderna i mitt system:

• PC med linux-server. Jag vill ha en kraftfull server som orkar dra runt många jobb samtidigt. Kör Ubuntu linux och då är det enkelt att installera saker utan begränsningar. Mycket cron-jobb, bash-script, perl etc. Försöker göra det så enkelt som möjligt. Raspberry Pi går bort då jag vill ha mycket kraft, mycket minne, stor och snabb disk etc.
  • Separata enheter för sensorer och styrning, som kommunicerar med servern via WiFi. Har snöat in på ESP8266 då det är mycket lätt att kommunicera via http, MQTT etc. med servern i bägge riktningar. Använder främst Wemos D1 mini och NodeMCU, mycket billiga kort om man köper från Kina och jag programmerar främst via Arduinos utvecklingsmiljö.
  • (Nästan) alla färdiga tjänster går bort, vill inte bygga in mig i molntjänster som jag inte vet om de fungerar bra nog, de har olika begränsningar etc.
  • Har några Philips Hue-lampor, på undantag. Fast då styr jag dem helst från lokala nätverket, inte via IFTT med flera tjänster som ofta har lång eftersläpning eller inte fungerar alls periodvis.
  • Edit: Sedan 2017-06-03 har jag även Ikea Trådfri som jag styr från servern, se separat tråd om mina experiment med Ikea Trådfri
  • För mobilt bruk använder jag mycket Dropbox, där kan jag från servern lägga upp textfiler med status, kamerabilder, plottar för temperatur etc. Lätt att titta på i mobilen via Drobox-appen eller egen app som använder Dropbox SDK. Dropbox är ett undantag från min filosofi om att inte använda diverse molntjänster men Dropbox fungerar väldigt bra enligt min egen erfarenhet. Går förstås att sätta upp en egen tjänst också men ser inte behovet.
  • Gör appar vid behov för iPhone och Apple Watch. Exempelvis:
    • Styrning av garageporten via app för iPhone och Apple Watch.
    • Avläsning av elmätaren, appar för iPhone och Apple Watch.

För att knyta ihop allt har jag diverse script på linux-servern och då jag gjort det mesta själv finns det i princip inga som helst begränsningar för hur det kan fungera, jag kan alltså få det precis som jag vill.

För att få robusthet i uppkopplingen med omvärlden har jag dubbla internetförbindelser, fiber och 4G. Routern kopplar om automatiskt om fiberförbindelsen försvinner. Ovanpå detta har jag en separat USB-sticka med GSM-modem så även om jag tappar all uppkoppling till internet så kan jag skicka SMS och även styra saker via SMS som hanteras av servern. Pushmeddelanden används också om det finns internetuppkoppling.

För att klara strömavbrott så har jag UPS:er för server, router, switchar och 4G-modem. Då hinner jag skicka meddelanden till mobilen om att det är strömavbrott och tack vare GSM-modemet så fungerar detta även om det totalbortfall på internet.

Hur gör ni andra? Varför? För och nackdelar?

Återgå till "Mitt system"