PlatformIO, mycket bättre IDE än Arduino IDE

Arduino och ESP8266 är de vanligaste varianterna av enchipsdatorer som används för hemmapularen. Om hårdvaran och om programmeringen av dessa.
Användarvisningsbild
hanpa

PlatformIO, mycket bättre IDE än Arduino IDE

Inläggav hanpa » fre 23 jun 2017, 10:26

Jag har provat PlatformIO, "open source ecosystem for IoT development".

Det är ett oerhört stort lyft jämfört med Arduino IDE och stöder både Arduino, ESP8266 och flera hundra andra plattformar.
Det var oerhört lätt att installera och när man vant sig har man en helt modern utvecklingsmiljö som fungerar väldigt bra jämfört med Arduino IDE.
Några skillnader jag noterat:
  • Snabbare byggtider
  • Snabbare uppladdning
  • Smidigare OTA-hantering då man kan ange i platform.ini vilken IP-adress eller vad klienten heter för resp projekt och man slipper förväxlingsrisken man har med Arduino IDE
  • Code competion
  • Auto indentering

Och, om man gör om projektet från Arduino-format till cpp, vilket är väldigt enkelt att göra, så kan man använda linters så att man få felutpekning och hoppa mellan felen i källtexten:

Skärmavbild 2017-06-23 kl. 09.36.08.png
Skärmavbild 2017-06-23 kl. 09.36.08.png (198.48 KiB) Visad 456 gånger

Man kan även ställa in så att lintern kollar koden on the fly medan man skriver, mycket smidigt! I exemplet har ett ; glömts bort, vilket det varnas för direkt medan man skriver alltså.

Skärmavbild 2017-06-23 kl. 10.24.25.png
Skärmavbild 2017-06-23 kl. 10.24.25.png (43.71 KiB) Visad 456 gånger

För att få lint on-the-fly så aktiverade jag detta i inställningar för paketet lint-gcc. För att slippa att fönstren hoppade fram och tillbaka med eller utan att lint hittar något så avaktiverade jag Hide Panel When Empty i paket linter-ui-default.

Användarvisningsbild
hanpa

Re: PlatformIO, mycket bättre IDE än Arduino IDE

Inläggav hanpa » tis 18 jul 2017, 21:45

För en bra orientering om vad som är bra med PlatformIO och hur man installerar, kolla denna video:

https://www.youtube.com/watch?v=EIkGTwLOD7o

Återgå till "Arduino och ESP8266"