Det finns en del att köpa men det är dyra saker, typ:
Det här är dyra grejor och jag gillar inte batteridrivna prylar. Jag tar hellre en sladd mot att slippa fippla med batteribyten. Jag vill även kunna ha möjlighet att tända lampor eller kanske pipa, passar sig inte för batteridrift.
Så vad jag kommer att göra är:
- Små lådor eller med en eller flera knappar i. Jag kan ha dessa typ vid tv-soffan, i köket, i sovrummet bredvid sängen, vid ytterdörren inne och kanske ute, i garaget etc.
- Knapparna är antingen enkla knappar eller har lysdiod i sig. Detta kan vara bra för bakgrundsbelysning så man ser dem i mörkret, eller för att indikera olika saker. Knapparna jag tänker använda till att börja med är knappar till arkadmaskiner
och knappar med LED inbyggd:
Exakt vilken låda jag använder återstår att kolla upp men det kan bli en enkel kopplingsdosa eller kulodosa från Biltema eller Jula, kostar ett par tior. Man river ur kopplingsplintarna och så har man en billig och relativt snygg låda. Det finns andra alternativ i trä som exempel. Ev. stoppar jag i en summer också, kan vara bra att ha. Totalkostnaden för en låda med knappar kommer att ligga på max 100-150kr med USB-laddare.
Principskiss:
Alla funktioner som ska utföras då man trycker på knapparna, olika lamptändningar, summer etc. styrs från servern.
Ev. kan man komplettera med någon display i panelen, ser inte behovet just nu.