Jag har ännu inte installerat i lådan men kabel har varit utdragen i flera år och jag tror att jag ska kunna få till det nu. Har kodat det viktigaste dessutom, både med ESP8266 (Wemos D1 mini) och på serversidan. Det jag har nu och som kommer att funka om jag får till installationen i lådan är:
Hårdvara:
- Magnetiska tungelement "reed switches" ska användas i brevlådan, tycker att det blir enklare än att montera kompletta och klumpiga magnetswitchar. Tänker mig att kunna tejpa dit dessa på lämpligt ställe och även tejpa dit permanentmagneter på lämpliga ställen. Min brevlåda har både vanlig lucka där posten läggs i och en låsbar lucka man använder för att tömma. Separata switchar för bägge, inte seriekopplade utan kan kännas av för sig. Det normala är att switcharna sluter då allt är stängt och magneten är i närheten av resp. switch.
- Wemos D1 mini (ESP8266) ska sitta inomhus. Det är sladd dragen till lådan. Den känner av switcharna och skickar MQTT-meddelanden till servern via WLAN.
Film från då jag testade funktionen med ett magnetiskt tungelement och en magnet. Löder på kabel och krympslang och sen är det bara att montera förhoppningsvis. I filmen använder jag en kylskåpsmagnet som är rätt svag, ska använda kraftiga neodym-magneter för att öka avståndet mellan magnet och tungelement.
https://www.youtube.com/watch?v=2c9AiqwvO7Y
Mjukvara:
- Koden för Wemos D1 mini är i princip färdig. Den kodar av switcharna och skickar meddelanden via MQTT. Den skickar dels kontinuerligt status varje sekund, dels då postluckan eller dörren för att vittja lådan öppnas via separata meddelanden. För att slippa onödiga meddelanden om flera brev stoppas in har jag lagt in en logik som gör att nya öppningsmeddelanden inte kan komma förrän efter 30s stängt för resp. switch/lucka. Detta går lätt att ändra, koden har stöd för OTA dessutom.
- På serversidan tar jag emot MQTT-meddelandena. Vid öppning av resp. lucka skickar jag SMS och pushmeddelanden så att jag får reda på det via iPhone och Apple Watch även om jag inte är hemma. Är jag hemma kanske jag hör det via röstmeddelande som ges från datorn.
- All kod är provad så här långt, har provkört genom att trigga switcharna inomhus kopplat till programmerad Wemos.
Att ev. göra, förutom montering i lådan:
- Kanske ska komplettera med en lampa men det behövs nog inte i och med push/SMS.
- Ska ev. även lägga till visning på Apple Watch så att jag kan kolla där på väg hem, om jag inte har koll på push/SMS som kommit tidigare. Det kan stå direkt under tidvisningen om det verkar finnas post, typ om övre luckan har öppnats men inte dörren för tömning. Detta kan då nollställas automatiskt när man öppnar dörren för tömning.
- Funktionsövervakning/larm om man tappar förbindelsen pga något fel, skulle även kunna tyda på sabotage. Går även varna för att lucka eller dörr varit öppen längre än en viss tid etc. I och med att jag skickar status varje sekund så kan jag lägga till vilken logik jag vill för detta på serversidan.